Wednesday, October 15, 2014

Mandi Bunga VS Syampu Akar Beluru

Alhamdulillah...hari ni genap 46 hari aku melalui proses berpantang...actually, aku sendiri tak pasti istilah pantang ni merangkumi berapa hari..hehe..masa bersalinkan sofia, aku pantang kat kampung..kalu tak silap 44 hari..masa tu istilah pantang tu lebih kepada pemakanan dan xleh keluar rumah..yang aku ingat, selepas 2 minggu bersalin, asben aku antar aku balik kampung...kat kampung aku berurut n mak aku bakar tungku (batu panas)..pastu, everyday, aku mandi dengan air rebusan daun apa tah...daun tu arwah ayah aku cari masa kakak aku bersalin dulu...so, turn aku bersalin, mak aku carikan berguni2 daun tu...

Untuk pergerakan, masa pantang kali pertama, aku ni takut2 nak bergerak..imagine dlm kepala otak..takut jahitan czer tu terbuka semula...haha...jakun..sebab family aku mmg xde yg bersalin operation ni..tup2 aku sorg je..hehe...

Kali kedua pantang, langsung xde istilah pantang...sebab aku ke hulu ke hilir ulang alik ke hospital jaga arwah Iman...masa tu mkn mmg langsung x jaga...aku telan je apa yg boleh..roti, bubur mc d, bubur nasi, nasi ayam...no choice masa tu...tp masa tu jugak, aku minum berbotol2 pati ikan haruan, pati ayam dan jeli gamat...rasa sakit mmg langsung x rasa....huhu..tiap2 ari travel dr rumah ke hospital...cargas sungguh ms tu...alhamdulillah..Allah permudahkan segala urusan dan kesihatan aku stabil masa tu...

Namun, kesannya....bila aku start pregnantkan Sara...mmg aku melepek je selama 9 bulan tu...hampir everyday, badan aku sakit terutamanya belakang...so, asben akula yg jadi tukang urut masa tu...bila dah selamat bersalin pulak...terasa sakit yg amat sangat...kali ini, aku buat keputusan..aku xnak minum pati haruan, pati ayam n jeli gamat lagi...melalui pembacaan aku, mende2 ni mmg bagus utk pertumbuhan daging/ isi...tapi pertumbuhannya mayb akan jadi tidak sekata...aku refer blog pakar sakit puan, dr hamid Arshad..dia mmg tak galakkan..katanya lebih baik hanya mkn makanan yg berkhasiat supaya pertumbuhan daging itu lebih sekata walaupun mengambil masa yg lebih panjang...so kali ini..everyday aku mkn bubur, sayur dan ayam...apa yg boleh dimakan semasa pantang pun bermacam2 versi...setiap tempat, cara berpantang jauh berbeza...dalam istilah perubatan pula, semua makanan boleh dimakan tapi bergantung pada ketahanan badan masing2..kalu doktor aku senang aje..nasihatnya...boleh mkn semua benda..tapi sekiranya lepas mkn, kita akan rasa sakit/gatal/turun darah..we have to stop eat that kind of food...maknanya..bdn kita kalah dgn makanan tu...lg satu, jgn ikut org lain sbb bdn kita x sama....kali ni aku mmg booking tukang urut sepanjang aku berpantang...haha...nama tukang urut aku kak ani...aku mula berurut dengan dia, selepas kematian arwah Iman...balik aje dr hospital...aku terus berurut dan bertungku selama seminggu...selepas tu, aku teruskan dengan bertungku aje setiap hari...so, everyday la kak ani dtg rumah...sampai nk raya haji tu, dia kata dia cuti seminggu sebab nak balik kelantan...aku ok je...ms tu dia terus tanya,,,nanti dah habis pantang nak mandi bunga dengan beluru tak? aku mcm terpinga2...beluru? apa tu? aku x penah dengar...katanya..kalau kt kelantan, penutup pantang diorang mandi ngan beluru...haha..apa lagi, terus aku ckp nakla..saje nk try..hehe
akar beluru...

So, pas cuti seminggu, aku start berurut n bertungku semula selama 3 hari...jadi hari ni, selesai berurut n bertungku, kak ani terus sediakan bahan2 untuk aku mandi...mulanya ingat nk berendam dlm bath tub...tp memandangkan ms tu dah hampir pukul 12, x jadila..sebab aku nk ambik sofia balik sekolah...Sara pun blom mandi lagi...jadi, kak ani hanya sediakan dalam besen besar ajela...
inilah kak ani..gaya sempoi je...urut mmg best...:)

Teringat pulak ms nak kawin dulu..haha..mcm2 mandi ada..mandi bunga, mandi susu...mandi susu tu x aci betul..sbb susu skit aje pun...haha..langsung x bau susu pun ms tu...so, kali ni, bau air mandian ni mmg fresh..aroma limau nipis dan limau kasturi tu mmg menyegarkan...beluru tu pulak, kene rendam dulu bagi kembang..then aku tgk kak ani tumbuk nk bagi buih2 dia kluar...oleh kerana beluru yg ade tu dah siap diketuk, then perjalanan dr kelantan ke sini lagi, buihnya dh berkurang dah...tp syukurla..at least dpt jugak rasa mandi dgn akar beluru ni mcm mana pun...haha...


oleh kerana si sofia blom penah tgk mandi bunga mcm mana...aku simpankan lebihan utk sofia..so, mandi bunga la dia mlm ni...haha.okla..aku dh ngantuk tahap dewa dh ni...bye..



No comments:

Post a Comment